Mainstream

Internet is grenzeloos waardoor een onderscheid tussen lokaal en wereldwijd – bijna – niet meer te maken is. Technische begrenzingen maken een lokaal bereik mogelijk. Een keuze, die gemaakt wordt op basis van wetgeving, markt of prijsbeleid. Logistiek gezien zijn er weinig beperkingen om een wereldwijd beleid te voeren. Echter, in realiteit is het zo, dat niet iedere webwinkel de wereld zal bereiken. Worldwide milk via een webwinkel, met als afleveradres Perth, Australië is niet onmogelijk, maar wel vrij onwaarschijnlijk. Drop daarentegen is een lokale held, dat wereldwijd een niche product is.

Onderscheid in logistiek en marketing voor de individuele webwinkel, vinden we in toevoegingen op de dienstverlening. Voorbeelden zijn: een 100 dagen retourtermijnen, een inpakservice, extra kaartje, vouchers, samples of verschillende afleveropties. Het wordt steeds moeilijker om online te onderscheiden op uitstraling. Concepten worden overgenomen, waardoor een generieke uitstraling ontstaat. De emotie van beleving wordt universeel. Om een webwinkel succesvol te maken, zijn er verschillende strategieën die de doelgroep en het assortiment op elkaar afstemmen. Het verschil is niet het product, maar de manier van verkopen, de positionering en de zichtbaarheid.

webshop, e-commerce, mainstream

In het productdomein (zie ‘Van fashion naar tandpasta’, deel 01) zijn de lokale held en de specialistische webwinkel sterk vertegenwoordigd. Beide spelen in op het gevoel, de beleving, de sfeer en uitstraling.

Marktplaatsen met hun enorme diversiteit aan artikelen beheersen het consumenten domein. Beschikbaarheid, overzicht en controle in de webwinkel zijn succes bepalende componenten. Prijs en prestatie worden in dezelfde webwinkel vergeleken en voorzien van een beoordeling. Uitstraling is erg belangrijk. Echter, het verschil is, dat deze mainstream is geworden. Toegankelijk voor een zo groot mogelijke groep consumenten, mainstream.

Plaats een reactie